هر چیزی در باره تن ماهی

بلاگ

تاریخچه کنسرو تن ماهی

تاریخچه کنسرو تن ماهی

Expired

در دنیای امروز تمامی انسان‌ها برای گذران زندگی و دستیابی به رویاهایشان شغل و حرفه مشخصی را دنبال می‌کنند. به همین دلیل برخلاف قدیم بانوان نیز بیرون از خانه مشغول به کار هستند و زمان کافی برای تهیه غذاهای سنتی و زمان بر را ندارند.

این موضوع موجب شده تا در دهه‌های اخیر استفاده از غذاهای آماده با استقبال بی‌نظیری روبرو شود. همین موضوع موجب شده تا این صنعت بتواند به جایگاه فوق‌العاده‌ای دست پیدا کند. کنسرو تن ماهی یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین انواع غذاهای آماده است، که در دهه‌های اخیر  فروش فوق‌العاده‌ای داشته است. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با تاریخچه کنسرو تن ماهی به طور کامل آشنا کنیم.

 

تاریخچه کنسرو تن ماهی در جهان

تاریخچه کنسرو تن ماهی در جهان به سال ۱۷۹۰ باز می‌گردد. در آن دوران دولت فرانسه مانند بسیاری از کشورهای اروپایی در جنگ بود. بنابراین تغذیه سربازان از دغدغه‌های جدی دولت فرانسه محسوب می‌شد. در این میان فردی فرانسوی که نیکلا آپر نام داشت، شروع به تهیه و تولید غذاهایی نمود که نیاز به شرایط نگهداری خاصی نداشتند. از طرفی او جایزه‌ای با مبلغ ۱۲ هزار فرانک برای افرادی در نظر گرفت که بتوانند این غذاها را تولید نمایند. همچنین خود او نیز به تحقیق و مطالعه در این زمینه پرداخت. در سال ۱۷۹۸ متوجه شد که غذاها در ظروف سر بسته گرما داده شوند و از نفوذ هوا به داخل این بسته‌ها پیشگیری شود، می‌توان غذاهای موجود در آن‌ها را برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد.

نیکلا در سال ۱۸۰۴ توانست اولین کنسروها را داخل ظروف شیشه‌ای ارائه دهد. او مواد غذایی را داخل این شیشه‌ها ریخته بود و آن‌ها را در آب جوش به دما رسانده بود. پس از آن کنسروهای تهیه شده را به ملوانان کشتی‌ها داد. زمانی که از سلامت کنسروها مطمئن شد در سال ۱۸۰۹ ابتدایی‌ترین کنسروها را به صنایع ملی و غذایی فرانسه ارائه داد. پس از آن برای انجام تحقیقات بیشتر کنسروها را به یک فیزیکدان فرانسوی تحویل داد. او پس از مدت‌ها تحقیق متوجه شد که نبود اکسیژن در کنسروها می‌تواند منجر به سالم ماندن آن‌ها شود. البته بعدها مشخص شد که این نظریه نمی‌تواند خیلی درست باشد. در سال ۱۸۱۰ قوطی‌های حلبی طراحی شدند که توانستند سلامت مواد غذایی را بهتر حفظ نمایند.

 

تاریخچه کنسرو تن ماهی در ایران

کنسرو تن ماهی از محبوب‌ترین نوع کنسروها بود که در کشورهای مختلف با استقبال بی‌نظیری روبرو شد. امروزه مصرف تن ماهی در ایران بسیار بیشتر از سایر کشورهای دنیا می‌باشد. البته در سال‌های پیشین کنسروهای سایر ماهی‌ها مانند کیلکا و ساردین نیز به وفور در ایران تولید می‌شدند. اما با توجه به اینکه مردم مانند کنسروهای تن ماهی از آن‌‎ها استقبال نکردند، میزان تولید آن‌ها نیز بسیار کاهش یافت. به همین دلیل است که امروزه در بازارهای ایران کنسروهای تن ماهی بیشتری به چشم می‌خورد.

انواع کنسرو تن ماهی در ایران معمولا از چهار نوع ماهی گیدر، اسبک، زرده و هوور تهیه می‌شود. دلیل این موضوع هم عدم بوی ضخم کنسرو آن‌ها می‌باشد. زیرا اکثر مردم با بوی ضخم ماهی میانه خوبی ندارند و به همین دلیل ممکن است از مصرف آن‌ها پشیمان شوند. رنگ گوشت این تن ماهی‌ها نیز صورتی و قرمز است و همین موضوع موجب شده تا در صنعت کنسروسازی به وفور مورد استفاده قرار بگیرند.

به طور کلی بسیاری از منابع معتقدند که اولین کنسرو تن ماهی در بندر عباس ایران، در سال ۱۳۱۶ تولید شد. حدود ۳۱ سال طول کشید تا کنسروها به شکل و ظاهر امروزی خود دست پیدا کنند. در آن زمان‌ها تنها دو تا سه برند در این حوزه مشغول به فعالیت بودند. پس از آن که در دهه ۴۰ روس‌ها تعهد دادند که کنسروها را برای ارتش خود تولید می‌کنند، برندهای مختلفی شروع به فعالیت در عرضه کنسروسازی نمودند. امروزه بیشتر از ۳۰۰ برند در صنایع کنسروسازی مشغول به فعالیت هستند که اکثر آن‌ها غذاهای سالم و باکیفیتی را به بازار عرضه می‌نمایند.

 

ارزش غذایی کنسرو تن ماهی

اگر کنسرو تن ماهی میل کرده باشید، متوجه می‌شوید که طعم اکثر آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. بنابراین انتخاب تن ماهی باکیفیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. فراموش نکنید که کیفیت ماهی مورد استفاده در تهیه این کنسروها می‌تواند در تعیین ارزش غذایی و میزان ماندگاری آن‌ها نقش بسیار موثری داشته باشد. در صورتی که کنسروهای تن ماهی از ماهی‌های مرغوب و باکیفیت تهیه شده باشند، از ارزش غذایی بسیار بالایی نیز برخوردار خواهند بود.

از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در کنسرو تن ماهی می‌توان به اسیدهای چرب غیر اشباع، پروتئین، سلنیوم و انواع ویتامین‌های A- E- B و … اشاره نمود. به همین دلیل مصرف این غذای آماده می‌تواند نقش بسیار موثری در حفظ سلامتی انسان‌ها داشته باشد. به طور مثال مصرف آن یک تا دو بار در هفته می‌تواند از بروز التهاب در بدن پیشگیری نماید. همچنین به حفظ شادابی پوست و مو نیز کمک می‌کند. از طرفی مصرف تن ماهی در تقویت حافظه، بالا بردن تمرکز و افزایش ایمنی بدن نیز بسیار موثر است.

Please insert your API key for mailchimp.

پیوندها

Contact Link

Address: Mazandaran, Swadkoh city,
Shormast industrial town
Saturday - Wednesday 6 pm to 8:30 am
Thursday 8:30 a.m. to 1 p.m

Follow Us On

Image

About Khoshtun

Khoshtoon brand started its work in March 2017 with trial production.
Currently, it continues to export to the Persian Gulf countries
(UAE-Iraq-Qatar-Oman-Lebanon-Kuwait-Syria) and Libya, Afghanistan and Pakistan.