هر چیزی در باره تن ماهی

بلاگ

ماهی مخصوص تن ماهی چیست ؟

ماهی مخصوص تن ماهی چیست ؟

Expired

تن ماهی یکی از انواع کنسرو های ماهی است که انواع و اقسام مختلف همه ماهی ها را در بر می گیرد.

تن ماهی را به اشتباه در لفظ همگانی مردم به عنوان یک کنسرو ماهی جا افتاده است، ولی تن ماهی به انواع خاصی از ماهی تن اشاره دارد و کنسرو ماهی هم چیزی است دیگر و می تواند شامل هر نوع ماهی شود. تن به عنوان نام یکی از انواع ماهی ها و گستره وسیعی از آن ها را شامل می شود. خوردن ماهی به شکلی که آن را خودمان بپزیم و بخوریم کمی وقت گیر است و برای بسیاری طرز درست کردن آن سخت می باشد. از همین رو تن ماهی انتخاب خوبی است، هم می توانید از خوص فوق العاده ماهی و مواد افزودنی موجود در آن مانند روغن زیتون استفاده کنید و هم این که راحت تر مورد استفاده قرار می گیرد.

تن ماهی به معنی اینکه ماهی به اسم تن وجود دارد و این غذا با آن تهیه شده است نمی باشد، بلکه به انواع خاصی اشاره دارد مانند، گیدر، اسبک و هوور که از انواع ماهی هایی هستند که در ایران به عنوان ماهی تن مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع ماهی ها اقیانوسی هستند و ریز و بسیار سریع می باشند.

 

 نظر های مختلفی که درباره تن ماهی است کدام درست و کدام غلط اند؟

نخست اینکه در مورد تن ماهی نظرهای ضد و نقیض بسیاری وجود دارد، بسیاری این غذا را مضر و بسیاری دیگر به آن به چشم غذایی مفید نگاه می کنند. اما اینکه کدام درست می باشد و کدام یک غلط بستگی به عوامل دارد. برخی می گویند که تن ماهی جیوه دارد و این ماده مضر است، اما باید گفت که جیوه عنصری مهم می باشد و وجود آن به منزله بد بودن نیست. جیوه یک عنصر بسیار مهم است که حتی در بدن انسان نیز وجود دارد و در بدن ماهیان نیز به مقداری وجود دارد.

گاهی شنیده می شود که ماهی های مورد استفاده در تن ماهی ها دچار مشکل هستند، مانند اینکه ماهی مرده و یا ماهی های مانده مورد استفاده قرار می دهند. این گونه موارد که توسط افراد متقلب و متخلف صورت می گیرد ولی این به این معنا نیست که تمام شرکت های تولید کننده تن ماهی این تخلف را انجام می دهند. این اتفاق با وجود نظارت وزارت بهداشت و دیگر مواردی مانند آنکه اگر به طور گسترده ای تولید و مصرف شود مردم و ناظران مسئول به آن پی خواهند برد و به همین سادگی هم نیست. و همین طور استفاده کردن از ماهی های مرده که به دست آوردن آن ها و چگونگی پیدا کردن اینهمه ماهی مرده خودش سوالی در برابر این شایعات است.

در مواردی هم گفته می شود که قوطی تن ماهی را از فلزات سنگین می سازند زیرا قلع قیمت بالایی دارد، اما این چنین نیست. اگر نگاهی به تفاوت قیمت های تن ماهی در سال های اخیر بیندازید به این پی می برید که خود آن ها نیز به سبب همین گران شدن ها افزایش قیمت پیدا کرده اند. در کل این امری بدیهی است که باید قوطی کنسرو ماهی را باید از فلزات قلع، روی و ورق آلومینیوم استفاده کنند که در مجاورت با ماهی بی خطرند.

 

چگونگی تولید تن ماهی و انواع آن ها

روند تولید تن ماهی به این صورت است که ابتدا ماهی هایی که از انواع محبوب تر آن ها عبارتند از ماهی هیدر، گون، زرده، صارم، تون و دیگر ماهیان می باشند. این ماهی ها پس از صید در درجه حرارت ۱۲۰ درجه ای که بیشتر سخت پوستان و پستانداران نیز گوشتشان در این درجه حرارت دوام نمی آورد حرارت می بینند. در کشور ما از ماهی های گیدر و هوور بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از ماهیانی که مخصوص تن ماهی است به همین نام است. ماهی تون، نوعی از ماهی است و از خانواده تن ماهیان است. این ماهی نیز فقط نوعی از ماهیانی است که برای تولید تن ماهی مورد استفاده قرار می گیرد و دارای دو نوع سفید و قرمز می باشد.

تن ماهی ها همانطور که دیدید دارای انواع مختلف با ویژگی هایی متفاوت هستند که شما می توانید بر حسب سلیقه و ذائقه خود از هر کدام که خواستید استفاده بنمایید. تم ماهی ها در رنگ، طعم، و طبع و خاصیت با هم متفاوت می باشند. بعضی از آنها رنگ های تیره تری دارند که شاید بعضی ها آن را بد تلقی کنند ولی رنگ تیره در بعضی ماهی ها به معنی بد بودن ماهی نیست بلکه به این معنی است که ماهی هایی که رنگ تیره تری دارند طبع آنها گرم است. در انتها به دیگر مواردی جز خود ماهی هایی که در تن ماهی استفاده می شوند اشاره می کنیم. مواردی مانند نمک دریایی، انواع روغن ها و سبزیجات مختلفی که در تنوع طعم و خاصیت انواع تن ماهی ها تاثیر می گذارند.

 

خواص و ویژگی های ماهی تن

از خواص و ارزش غذایی تن ماهی ها در انواع مختلف به طور کلی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

منبعی غنی از ویتامین دی

حاوی کلسیم

آهن

روی

پتاسیم

فسفر

پروتئین

چربی

ویتامین A

تن ماهی ها با توجه به انواع آن ها و محبوبیتشان دارای افزودنی هایی هستند، مانند انواع سبزیجات، سس و ادویه جات. درباره نگهدارنده هایی که به تن ماهی می تواند اضافه شود باید گفت مطلقا از نگهدارنده های شیمیایی استفاده نمی شود و مقدار لازم نمک موجود در آن به عنوان نگهدارنده نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از انواع ماهی های تن هرکدام دارای ویژگی ها و خواص متفاوتی هستند و در انواع مختلف در طعم و طبع متفاوت اند.

Please insert your API key for mailchimp.

پیوندها

Contact Link

Address: Mazandaran, Swadkoh city,
Shormast industrial town
Saturday - Wednesday 6 pm to 8:30 am
Thursday 8:30 a.m. to 1 p.m

Follow Us On

Image

About Khoshtun

Khoshtoon brand started its work in March 2017 with trial production.
Currently, it continues to export to the Persian Gulf countries
(UAE-Iraq-Qatar-Oman-Lebanon-Kuwait-Syria) and Libya, Afghanistan and Pakistan.