هر چیزی در باره تن ماهی

بلاگ

خواص تن ماهی + 39 خاصیت تن ماهی و مضرات آن بر بدن

خواص تن ماهی + 39 خاصیت تن ماهی و مضرات آن بر بدن

Expired

ماهی های تن یا همان تن ماهی Tuna fish،نام چند نوع ماهی بزرگ اقیانوسی از خانواده تون ماهیان است؛ که گوشت صورتی و یا قرمز تیره دارند.

علت رنگ گوشت آن ها وجود میزان زیادی میوگلوبین در بافت های ماهیچه ای آن است. گوشت این نوع ماهی ها سرشار از پروتئین و ویتامین است.

خواص تن ماهی برای بدن

 این نوع ماهی ها منبع خوبی از ویتامین های B1، B2، B3 و اسید چرب امگا 3، رتینول یا همان ویتامین A مواد معدنی مانند سلنیوم، منیزیم، پتاسیم، فسفر و روی است .گوشت ماهی تن همانند گوشت سایر ماهی ها غنی از اسیدهای چرب امگا3 بوده و مصرف آن التهاب و مشکلات پوستی را کاهش می دهد .اسیدهای چرب امگا3 از بروز بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع دوم و بعضی از سرطان ها پیشگیری می کند و یا اثرات بیماری را کم می کند

تقویت ایمنی بدن

DAH که بخشی از امگا3 موجود در ماهی های تن است در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارد.همچنین این نوع ماهی ها سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند سلونیوم، منگنز و روی هستند که رادیکال های آزاد بدن را از بین برده و بدن را در برابر بیماری ها، ایمن می کنند.

حفظ سلامت ماهیچه ها

پروتئین ها برای رشد ماهیچه ها و افزایش سوخت وساز بدن، بسیار مورد نیاز هستند.ماهی های تن از لحاظ پروتئینی بسیار غنی بوده و چربی کمی دارند، که به این سبب برای رشد و حفظ سلامت ماهیچه ها و کاهش چربی بدن بسیار مفیدند.

کاهش تری گلیسرید

 تری گلیسرید نقش عایق بندی و ذخیره انرژی را در بافت های چربی بدن دارد و افزایش میزان آن در بدن می تواند خطرات جدی برای بدن داشته باشد.ماهی های تن چربی خیلی کمی دارند و مصرف دو بار در هفته از گوشت آن می تواند سطح تری کلیسرید را در بدن کاهش دهد.

تن ماهی برای اگزمای پوست

از جمله خاصیت تن ماهی برای پوست پیشگری از اگزماست. اگزما نوعی التهاب پوستی است که باعت خارش، تورم و قرمزی پوست می شود. امگا 3 می تواند از التهاب های بدن از جمله التهاب پوست جلوگیری کند. ماهی های تن منبع غنی از امگا 3 هستند و مصرف آن می تواند از ابتلا به التهاب های پوستی جلوگیری کند.

بهبود قوه ی بینایی

امگا 3 از عناصر سازنده و مهم در تقویت و حفظ بینایی به شمار می آید که نقش مهمی در رشد و تکامل بینایی کودکان ایفا می کند. همچنین در تنظیم و متعادل ساختن فشار داخلی چشم نقش موثری دارد. بخش DHA امگا 3، در تشکیل شبکیه ی چشم در نوزادان نقش مهمی دارد.

افزایش تمرکز

محققان بریتانیایی دریافته اند که مصرف اسید های چرب امگا 3 باعث می شود کودکانی که به مدرسه می روند قدرت یادگیری و تمرکز بالاتری داشته باشد. ماهی های تن به علت دارا بودن میزان زیادی امگا3، توانایی حفظ تمرکز را در کودکان افزایش می یابد.

پیشگیری از سرطان

اسید های چرب امگا3 نوع DHA و EPA موجود در ماهی های تن می تواند در پیشگیری از انواع سرطان تاثیر داشته باشد. امگا 3 موجود در این نوع ماهی ها خطر ابتلا به سرطان گوارش و پستان را کاهش می دهد؛ همچنین این رژیم غذایی در کنار درمان، برای بهبود افرادی که مبتلا به سرطان هستند، موثر است.

سرشار از ویتامین

تن ماهی سرشار از انواع مختلف ویتامین است. گوشت ماهی های تن حاوی، ویتامین هایی از قبیل تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین A، اسید فولیک و ویتامین B6 است؛ که هر کدام از این ویتامین ها نقش مهمی در حفظ سلامت بدن و حفظ حیات انسان دارد.

خاصیت تن ماهی برای قلب

خوردن ماهی های که حاوی امگا3 هستند برای حفظ سلامت قلب و جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی لازم و مفید است. امگا3 کلسترول مفید خون را افزیش می دهد و از لخته شدن خون و اختلالات ضربان قلبی یا آریتمی قلب، جلوگیری می کند.

افزایش هوش کودکان

امگا3 نقش بسیار مفیدی در عملکرد سیستم های بدن از جمله مغز دارد و خوردن ماهی هایی که حاوی امگا3 هستند باعث تقویت هوش کودکان می شود. DHA که یکی از انواع امگا3 است، نقش بسیار مهمی در رشد مغز کودکان دارد.

پیشگیری از سرطان پستان

اسید چرب موجود در تن ماهی از تولید آنزیم های التهاب زایی، که باعث سرطان پستان می شوند جلوگیری می کند و رشد سلول های سرطان پستان را متوقف می کند. همچنین امگا 3 موجود در این نوع ماهی ها می تواند DNA سلول ها را نیز ترمیم کند.

پیشگیری از فشار خون بالا

تن ماهی سرشار از مواد معدنی و پروتئین است که به کاهش فشار خون بالا کمک می کند. پتاسیم موجود در گوشت ماهی های تن فشار خون بالا را کاهش داده و آن را در حد نرمال نگه می دارد و از بیماری هایی مانند گرفتگی رگ ها و سکته قلبی جلوگیری می کند. البته برای سالمندان اصلا پیشنهاد نمی شود .

کاهش استرس

استرس به ویژه در زنان، می تواند در اثر اختلالات و عدم تعادل هورمون ها در بدن باشد. نوع تغذیه که در طول روز دارید نقش مهمی در کاهش استرس دارد. اسید های چرب امگا 3 موجود در ماهی های تن می تواند در کاهش استرس و متعادل شدن سطح هورمون ها در بدن کمک کند.

خاصیت تن ماهی برای سکته مغزی

بر اساس نتایج بدست آمده، گنجاندن 1 تا 4 وعده غذایی از ماهی، در هفته می تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را تا 27 درصد کاهش دهد. افرادی که در طول هفته از گوشت ماهی و به ویژه ماهی تن استفاده می کنند، نسبت به بقیه افراد کمتر در معرض سکته مغزی هستند.

غنی از پروتئین

تن ماهی منبع غنی از پروتئین است به طوری که در هر 100 گرم از آن، حدود 29 گرمش را پروتئین تشکیل می دهد. گوشت ماهی های تن یک از اصلی ترین منابع پروتئین است که ارزش غذایی زیادی دارد و برای رشد ماهیچه ها لازم است.

سرشار از امگا3

بدن برای حفظ سلامتی، به اسید های چرب امگا3 نیاز دارد. این مواد فواید زیادی برای بدن دارد و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند و برای رشد کودکان مهم و ضروری است.ماهی های تن سرشار از امگا 3 هستند که می توانند نیاز روزانه به این مواد را برطرف کنند.

پیشگیری از آسیب غشای سلولی

ماهی تن حاوی پروتئین زیادی هستند که به پپتید ها تجزیه می شود؛ پپتیدها به نوبه خود ترکیبات بسیار مهمی هستند و بر غشای سلولی تاثیر می گذارند و از آسیب به آن جلوگیری می کنند و درنتیجه باعث بهبود یافتن وضعیت کلی بدن می شوند.

تقویت واکنش انسولین

ماهی های تن به دلیل داشتن امگا 3 در پیشگیری از بسیاری بیماری ها موثر هستند.امگا3 موجود در این ماهی ها می تواند میزان قند خون را در بدن تثبیت کند و انسولین را کنترل کند، به همین دلیل مصرف ماهی برای افراد دیابتی مفید است.

کاهش التهاب

گوشت ماهی تن دارای مواد معدنی ضد التهاب و آنتی اکسیدان است که به افزایش میزان کلسترول مفید خون کمک می کند.همچنین مصرف آن می تواند از ایجاد التهاب های ناشی از بیماری هایی مانند آرتروز و نقرس پیشگیری کند و التهاب ماهیچه ها را کاهش دهد.

خاصیت تن ماهی برای پوست

از جمله فواید دیگر ماهی تن، می توان به حفظ سلامت پوست اشاره کرد.این نوع ماهی به دلیل دارا بودن میزان زیادی اسید چرب امگا 3 به سلامت، کاهش خشکی و نرم شدن پوست کمک می کند؛ همچنین مصرف روغن ماهی نیز، برای مراقبت از پوست مفید است.

استحکام استخوان ها

امگا3 نقش مهمی در سلامت استخوان و مفاصل دارد و کمبود آن در بدن می تواند با پوکی استخوان مرتبط باشد.همچنین ویتامین D به همراه مواد معدنی موجود در ماهی تن می تواند به استحکام استخوان ها کمک کند و از شکستگی آن جلوگیری کند.

کاهش خطر ابتلا به کرونری قلبی

در بیماری کرونری قلبی، سرخرگ ها تنگ و باریک می شوند و باعث نرسیدن خون و اکسیژن کافی به قلب می شود.یکی از دلایل این بیماری بالارفتن چربی و کلسترول خون است؛ که مواد ماهی تن به علت داشتن چربی کم و کاهش میزان کلسترول می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

تامین انرژی بدن

انسان برای انجام فعالیت های روزانه نیازمند انرژی کافی است که از طریق خوردن مواد غذایی بدست می آید.ماهی تن به دلیل دارا بودن انواع ویتامین B و اسید چرب امگا 3 باعث بهبود سوخت و ساز بدن می شود و انرژی کافی بدن را تامین می کند.

بهبود گردش خون

آهن و ویتامین B موجود در ماهی تن، از تجمع پلاکت ها و لخته شدن خون جلوگیری می کند .همچنین سطح کلسترول مضر خون را کاهش و کلسترول مفید خون را افزایش می دهد و باعث باز شدن رگ ها و بهبود جریان خون در بدن می شود.

خاصیت تن ماهی برای کلیه

در تن ماهی ماده معدنی پتاسیم وجود دارد که به تعادل مایعات بدن و عملکرد صحیح کلیه ها کمک می کند.سرطان کلیه به دلیل عدم کارکرد مناسب کلیه ها ایجاد می شود و برای بهبود کارکرد کلیه ها و حفظ سلامتی بدن نوشیدن هشت لیوان آب در روز ضروری می باشد.

غنی از مواد معدنی

گوشت ماهی تن حاوی مواد معدنی مختلف از قبیل سلنیوم، منیزیم، پتاسیم،آهن، کلسیم و فسفر است که هر کدام از این مواد معدنی برای عملکرد بهتر بافت های بدن و جلوگیری از بیماری ها، ضروری است.گوشت این نوع ماهی ها 52.9 درصد سلنیوم مورد نیاز بدن را تامین می کند.

بهبود خلق و خوی

سلنیوم موجود در تن ماهی خلق و خو د اشتها را در انسان کنترل کرده و کمبود این ماده معدنی در بدن باعث اضطراب می شود.از فواید اسیدهای چرب امگا3 تن ماهی می توان به سرعت بخشیدن به فرایند خلق و خو و بهبود آن اشاره کرد.

خواص تن ماهی برای ورزشکاران

در هر سهم غذایی از تن ماهی چرب 100 گرم پروتئین وجود دارد که برای افزایش توده و حجم عضلانی ورزشکاران و بدنسازان بسیار مفید است.

بهبود کارکرد شناختی مغز

در تن ماهی امگا3 به میزان زیادی وجود دارد که کارکرد شناختی مغز را بهبود بخشیده و با آسان کردن خونرسانی بدن به مغز، بدن را در برابر ابتلا بیماری آلزایمر محافظت می کند. امگا3 از ایجاد التهاب در بدن کاسته و به عملکرد صحیح مغز کمک می کند.

سم زدایی بدن

در تن ماهی سلنیوم و امگا3 وجود دارد که از سوخت های مهم برای تولید آنتی اکسیدان های گلوتاتیون پراکسیداز می باشد.برای سلامتی کبد کارکرد آنتی اکسیدان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و کبد در سم زدایی موثر است و سلنیوم نیز از بروز سرطان ها پیشگیری می کند.

خاصیت تن ماهی برای زنان باردار

تن ماهی دارای مقادیر بالایی ماده هیستیدین، که از اسیدهای آمینه آزاد بوده و وجود آن در رژیم غذایی زنان باردار به خاطر میزان پروتئین بالایی که دارد باعث حفظ زیبایی زنان باردار در طول این دوره می شود.

رشد جنین

از دیگر خواص تن ماهی برای زنان باردار ، رشد جنین مادر است.تن ماهی با توجه به خواصی که دارد برای سلامت مغز جنین مفید بوده و اگر مادر در طول دوره بارداری به اندازه مورد نیاز تن ماهی مصرف کند، کودک متولد شده باهوش خواهد بود.خوردن تن ماهی رشد جنین را سرعت بخشیده و سلامتی آن را حفظ می کند.

کمک به سندرم خشکی چشم

افرادی که بیشتر وقت خود را پشت کامپیوتر و لپ تاپ می گذرانند، اغلب بیشتر از سایر افراد به سندرم خشکی چشم مبتلا می شوند.تن ماهی دارای امگا3 بوده و علاوه بر فوایدی که برای سلامتی بدن دارد، برای حفظ سلامت بینایی نیز موثر می باشد.

پیشگیری از چاقی و کمک به لاغری

در تن ماهی اسیدهای چرب امگا3 وجود دارد که خطر ابتلا به چاقی مفرط و افزایش واکنش انسولین در بدن را کاهش می دهد.اسیدهای چرب امگا3 موجب تحریک ترشح هورمونی به نام لیتین می شوند که به متابولیسم بدن و تنظیم وزن و مقدار غذای مصرفی کمک می کند.

آشنایی با مضرات تن ماهی برای سلامتی

 1- دارا بودن جیوه

ماهی تن به میزان زیادی جیوه دارد و مصرف زیاد جیوه احتمال بروز برخی از بیماری های عصبی را افزایش می دهد.جیوه عنصری سنگین بوده و برای بدن ماده سمی تلقی می شود و جیوه با آنزیم های درونی بدن ترکیب شده و از عملکرد آن ها ممانعت می کند.

2- هیستامین

هیستامین ترکیبی بوده که باعث مسمومیت غذایی و حساسیت می شود.زیاده روی در مصرف تن ماهی مانع فواید تغذیه ای بوده و مصرف بیش از 170 گرم تن ماهی در روز برای زنان باردار توصیه نمی شود زیرا سلامتی آنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

3- جوشاندن تن ماهی قبل از مصرف

کنسرو تن ماهی اگر در شرایط نامناسب نگهداری شود و یا تاریخ مصرف آن به اتمام برسد، به سرعت فاسد گشته و مسمومیتی به نام بوتولیسم را ایجاد می کند. بوتولیسم منجر به مرگ می شود و قبل از مصرف تن ماهی حتما آن را به مدت 20 دقیقه در آب بجوشانید.

4- خوردن تن ماهی هفته ای یکبار

در روند تولید طبیعی تن ماهی هیچ ماده افزودنی به غیر از نمک به تن نمی افزایند ولی برای راحتی خیال ماهی کنسروی را بیش از یک بار در هفته مصرف نکنید. مصرف ماهی طبیعی حتما بهتر از کنسرو آن خواهد بود.

5- مضر برای سالمندان 

یک کارشنان تغذیه ایرانی با اعلام این خبر که سالمندان مبتلا به فشار خون از مصرف غذاهای شور از جمله ماهی دودی یا کنسرو شده و تن ماهی پرهیز کنند.علت این امر سدیم بیش از اندازه و سرشار در تن ماهی می باشد.

Please insert your API key for mailchimp.

پیوندها

Contact Link

Address: Mazandaran, Swadkoh city,
Shormast industrial town
Saturday - Wednesday 6 pm to 8:30 am
Thursday 8:30 a.m. to 1 p.m

Follow Us On

Image

About Khoshtun

Khoshtoon brand started its work in March 2017 with trial production.
Currently, it continues to export to the Persian Gulf countries
(UAE-Iraq-Qatar-Oman-Lebanon-Kuwait-Syria) and Libya, Afghanistan and Pakistan.