هر چیزی در باره تن ماهی

بلاگ

روغن تن ماهی را بخوریم یا نه؟

روغن تن ماهی را بخوریم یا نه؟

Expired

یکی از سوال‌‌ها یا بهتر است بگوییم جنجال‌ها در زمینه تن ماهی، مربوط به روغن تن ماهی است. اگر توجه کرده باشید، زمانی که تن ماهی را باز می‌کنید

، گوشت لذیذ، خوشمزه و کنسرو شده‌ی ماهی را در احاطه‌ی روغن خاص با بویی متفاوت مشاهده می‌کنید. در مورد این روغن صحبت‌های زیادی وجود دارد. عده‌ای آن را مملو از سم یا باکتری بر اثر کنسرو شدن ماهی می‌دانند. عده‌ای آن را یک روغن مضر با کلسترول بالا و ضد سلامتی و تناسب اندام معرفی می‌کنند. در مقابل افرادی بسیاری هم این روغن را سالم و بدون خطر می‌دانند. تا به حال صحبت واضح و شفافی هم در این زمینه نشده است. در این مطلب قصد داریم این روغن خاص را بررسی کنیم و یک پاسخ نهایی برای این پرسش قدیمی به دست آوریم. همراه ما باشید.

 

روغن تن ماهی چیست؟

تن ماهی یکی از مقرون به صرفه‌ترین، مقوی‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای در دسترس است. روغن تن ماهی یک عضو جدا نشدنی از این محصول است. در واقع هیچ تن ماهی را پیدا نخواهید کرد که بدون روغن باشد. سوال اصلی که به وجود می‌آید این است که این روغن چیست؟ ترکیبات و ساختار این روغن از چه موادی است؟ بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این روغن مربوط به خود ماهی است در صورتی که اینگونه نیست. روغنی که در تن ماهی استفاده می‌شود، ممکن است روغن زیتون باشد و یا از روغن‌های دیگر مانند روغن جامد، نباتی، گیاهی یا غیره استفاده شده باشد.

تولید کننده موظف است نوع روغن استفاده شده در کنسرو را روی بسته بندی آن درج کند. استفاده از این روغن‌ها درون کنسرو برای تازه نگه‌داشتن گوشت و جلوگیری از خشک شدن آن است. اگر تصور می‌کنید درون این روغن‌ها یا خود کنسروها مواد افزودنی وجود دارد، اشتباه می‌کنید. در عملیات حرارت دادن و تبدیل کردن ماهی به کنسرو، به شکل طبیعی مدت زمان ماندگاری گوشت بالا می‌رود. با این حساب استفاده از مواد افزودنی به نوعی هزینه اضافی برای تولیدکننده و یک عمل نامعقول است. به صورت خلاصه، ترکیبات روغن موجود در کنسرو تن ماهی با توجه به نوع روغن استفاده شده توسط تولیدکننده بررسی می‌شود.

 

آیا می‌توان روغن درون تن ماهی را مصرف کرد؟

حال به مسئله اصلی و سوال مهم این مطلب می‌رسیم. آیا می‌توان روغن تن ماهی را میل کرد؟ یا بهتر است بگوییم، روغن درون تن ماهی مفید است یا مضر؟ اگر به مطلب بالا دقت کرده باشید، گفته شد که روغن استفاده شده در تن ماهی مختلف است. یعنی تولیدکنندگان از روغن‌های مختلفی برای تولید این کنسروها استفاده می‌کنند. البته لازم است بدانید غالبا تن ماهی را با روغن زیتون بسته بندی می‌کنند. اما برای کسب اطلاعات بیشتر و مطمئن شدن، باید به نوشته‌ی روی بسته بندی این محصول مراجعه کنید.

اگر روغن استفاده شده در تن ماهی، روغن زیتون بود، مصرف آن مانعی ندارد. روغن زیتون یکی از کم ضررترین روغن‌های موجود است و کلسترولی ندارد. اگر روغن موجود در تن ماهی به غیر از روغن‌های گیاهی بود، باید احتیاط کنید. این روغن‌ها ممکن است از اسیدهای چرب ترانس تشکیل شده باشند و برای شما و سلامت شما خطر آفرین باشند. در صورتی که روغن تن ماهی از محصولات غیر گیاهی بود، ابتدا بعد از جوشاندن محصول، گوشت تن ماهی را درون یک آبکش بگذارید و صبر کنید روغن آن گرفته شود. توجه کنید وسواس به خرج دادن در این مسئله غیر ضروری است. توجه کنید، اگر از تاریخ مصرف روغن ماهی گذر نکرده باشید، هیچ کدام از روغن‌های این محصولی حاوی سموم یا مواد خطرناک نیستند. تنها ممکن است چربی و کلسترول داشته باشند و برای برخی از افراد مضر باشند.

 

استفاده از روغن موجود در تن ماهی

در بسیاری از دستور پخت‌ها و غذاها مشاهده می‌کنیم که از روغن تن ماهی به عنوان یک مکمل غذایی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در غذاهای رژیمی برای جلوگیری از خشکی غذا یا سالاد، روغن را روی غذا و سالاد می‌ریزند. حتی دیده شده است که مواد درون تابه را با استفاده از روغن موجود در کنسرو تن ماهی تفت می‌دهند و سرخ می‌کنند. هیچکدام از این فعالیت‌ها ایرادی ندارد تا زمانی که روغن استفاده شده در تن ماهی از روغن‌های گیاهی یا روغن زیتون باشد. روغن زیتون یک محصول بسیار عالی، گیاهی و بدون ضرر است و می‌توان از آن در خوراکی‌های مختلف استفاده کرد. توجه کنید برای سرخ کردن مواد با این روغن لازم است بدانید که درجه ذوب یا دمای بخار روغن زیتون بسیار پایین است و نمی‌توان سرخ کردن‌های طولانی و چند دقیقه‌ای را با آن انجام داد.

 

روغن تن ماهی برای سنین مختلف چگونه است؟

آیا کودکان یا افراد مسن می‌توانند از روغن تن ماهی استفاده کنند؟ جواب این سوال بازهم به نوع روغن استفاده شده در تن ماهی بستگی دارد. اگر تن ماهی حاوی روغن گیاهی سالم مانند زیتون یا سویا باشد، نه تنها هیچ ایرادی در مصرف آن برای کلیه سنین ندارد، بلکه در مواردی مفید هم هست. روغن‌های گیاهی طعم بهتری به تن ماهی می‌بخشند. از طرفی وجود املاح و مواد معدنی در این محصولات باعث تقویت قلب و عروق و سیستم ایمنی بدن خواهد شد. تن ماهی‌هایی که از روغن زیتون استفاده می‌کنند، حجم بسیار بالایی از امگا ۳ و امگا ۶ را به بدن منتقل می‌کنند.

در نقطه مقابل روغن‌های نباتی یا جامد هستند. استفاده از این روغن‌ها چه در تن ماهی و چه در غیر آن برای کلیه رده‌های سنی مضر است. مضرات آن در کودکان و افراد مسن بیشتر خود را نشان می‌هد. این روغن‌ها حاوی کلسترول، LDL، تری گلیسیرید هستند و می‌توانند چربی خون شما را افزایش دهند و یا باعث بسته شدن شریان‌های اصلی خون در بدن شما شوند. بهترین راه برای مصرف تن ماهی سالم با روغن گیاهی، خرید این محصول از فروشنده معتبر و همچنین استفاده از برندهای معتبر و استاندارد است. توجه کنید حتما قبل از مصرف، به خوبی اطلاعات روی بسته بندی محصول را مشاهده کنید.

Please insert your API key for mailchimp.

پیوندها

Contact Link

Address: Mazandaran, Swadkoh city,
Shormast industrial town
Saturday - Wednesday 6 pm to 8:30 am
Thursday 8:30 a.m. to 1 p.m

Follow Us On

Image

About Khoshtun

Khoshtoon brand started its work in March 2017 with trial production.
Currently, it continues to export to the Persian Gulf countries
(UAE-Iraq-Qatar-Oman-Lebanon-Kuwait-Syria) and Libya, Afghanistan and Pakistan.